Reisverslag Roemenië, Dag 2 - Reisverslag uit Oşorheiu, Roemenië van Roemeniegroep 2014 - WaarBenJij.nu Reisverslag Roemenië, Dag 2 - Reisverslag uit Oşorheiu, Roemenië van Roemeniegroep 2014 - WaarBenJij.nu

Reisverslag Roemenië, Dag 2

Door: Wilmer Riezebos en Hans Bosman

Blijf op de hoogte en volg Roemeniegroep

06 Juli 2014 | Roemenië, Oşorheiu

Beste allemaal,

Zondag 6 juli 2014. Achter een keukentafel , schrijven we deze blog. Vanochtend nog maar net wakker, en het zonnetje stond alweer hoog aan de hemel. Tijd om naar de kerk te gaan. Geen grote kerk zoals we in Genemuiden gewend zijn, maar een klein kerkje op een steenworp afstand.

Het is een beetje wennen aan het begin. Iedereen krijgt een hand, en Gods zegen mee van de dominee. Dan begint de dienst. De psalmen zijn redelijk mee te zingen, al zijn sommige woorden wel erg lastig uit te spreken. Van de preek krijgen we weinig mee. Lang duren de diensten niet. Het is maar goed ook, want met 30 graden, verplichte lange broek, en 2 kleine waaiers in de kerk is het gebouwtje goed op temperatuur. Sport is niet nodig als je hier naar de kerk gaat door het vele opstaan tussen het zingen en de preek door krijgt de groep flinke beenspieren. Dan is het onze beurt om onze stembanden te rekken, en psalm 133 werd uit volle borst, met bovenstem(!), ten gehore gebracht.

Eenmaal terug volgde de wel erg aanstootgevende omkleed party van Henk-Jan. Dit alles is uiteraard vastgelegd op beeld, en houden jullie tegoed.

Iedereen had last van de warmte, behalve ons opperhoofd. Cor had namelijk zijn huiswerk goed gedaan, en een waaiertje op batterijen gekocht. Uiteraard moest iedereen even van deze magistrale vinding genieten. Helaas was dit niet aan iedereen besteed. Het duurde dan ook niet lang voordat de ietwat ijdele mevrouw Joanne Beens haar perfect gestijlde haar in een mum van tijd omgetoverd had tot sisaltouw, doordat ze dacht dat de draaiende waaier gebruikt kon worden als krultang.

Na dit alles was het tijd om te eten. Deze keer een lekker soepje, gevolgd door een soort van pannenkoeken. Met een beetje appelstroop of jam was dit goed te eten. Deze Hongaarse lekkernij ging er dan ook goed in bij de groep. Na deze pannenkoeken was het tijd voor een toetje. Weer een Hongaarse lekkernij. Een soort toetje waarbij onze tandartsverzekering naar standje onbenullig kon. Maar verder goed te eten.

Na de lunch werden er, volgens Gaellemuniger traditie op de biestemerk, koeien verhandeld door een hecht groepje veehandelaren (A.K.A. Koehandel). Dit alles terwijl een uitgeputte Coba siësta hield tegen de schutting van de buren, en Hans en Erna zich nog even gedroegen als echte ‘vijanden’. Het water vloog rijkelijk door de lucht, en geen van beiden kwam hier droog vanaf.

Nadat deze 2 kleuters weer enigszins waren opgedroogd, was het weer tijd voor de kerk. Maar eerst werden de jongens weer naar boven gestuurd om de winterse lange broek weer aan te trekken. Eenmaal in het kerkje was het weer afzien. Deze dienst duurde een klein uur, daarom stellen we voor om dominee Visky te beroepen.

Na de dienst was er zelfs de gelegenheid om de zwembroek aan te trekken. De wandeling die we daarna maakten door het ruige landschap van Roemenië, was te vergelijken met 3x de Nijmeegse Vierdaagse. Tijd voor een korte tussenstop. Een deel van de groep rende naar beneden om de vermoeide benen even af te laten koelen in het water. Dit alles was van korte duur, omdat de slangen ons tussen de tenen kropen. En nee mensen, dit waren géén tuinslangen.

Na deze wandeling ging het richting een gemeentelid. Een arme vrouw met haar zoontje, die dolgelukkig waren toen we langskwamen. Er werden een paar liederen gezongen in de achtertuin van deze vrouw. Nadat ze ons had voorzien van het nodige eten en drinken, werden we meegenomen naar een voetbalveld wat tevens werd gebruikt als grasveld om de pony’s te laten grazen. Voor de fanatiekelingen was er even tijd om zich uit te leven met een bal, en deze zo hard als mogelijk op onze topkeeper Roel af te vuren. Ook kwam in Erna de sportvrouw weer naar boven toen ze de bal achter haar standbeen langs richting het zoontje van de vrouw des huizes werkte. Arne wilde zijn voetbal skills ook graag aan de wereld tonen, maar kwam hard in aanraking met de Roemeense zwaartekracht toen hij de bal volledig miste en uitgleed.

Hierna ging het richting het eetgebouw, waar de groep een heerlijke maaltijd kon gaan nuttigen.

Terug op de ‘basis’ werd ons gevraagd of we op een rustige plek deze blog wilden typen. Dit was voor ons zoals Henk-Jan zou zeggen: “a piece of a cookie.” Dit kwam door de inspiratie die bij ons tot stand kwam door uitspraken als: “Zo giet dat hier” “acht is meer dan duuuuzend!” en “of zei van neuuuh?!”

Veel liefs,
Hans Bosman en Wilmer Riezebos

• 06 Juli 2014 - 21:35

Aaltje Noordstra:

Wat een ontzettend leuk verhaal.

• 06 Juli 2014 - 21:53

Henrik S:

Haha! Mooi verslag jongens! :)

• 06 Juli 2014 - 22:12

Marida De Leeuw:

Mooi om jullie belevenissen te lezen. Lekker temperatuurtje daar. Veel succes de komende week met de Vbk en de klus. Groetjes fam. De Leeuw.

• 06 Juli 2014 - 22:36

Fam F.Eenkhoorn:

Mooi verhaal jongens,veel succes deze week

• 06 Juli 2014 - 23:31

Margriet:

Ik heb met veel plezier jullie blog gelezen jongens! Jullie vermaken jullie zo te horen goed (op het lange broeken en krultang akkefietje na ;))
    Heel veel succes & plezier de komende dagen met de VBK en het klussen.

• 07 Juli 2014 - 00:14

Arenda:

Erg leuk om te lezen, succes allemaal morgen!

• 07 Juli 2014 - 00:27

Margot Visser:

Wat een leuk verslag, mooi om jullie zo te kunnen volgen! Veel succes met alles de komende dagen. Groetjes fam. Visser

• 07 Juli 2014 - 07:44

Margje:

Leuk verslag, we kijken uit naar de volgende veel succes met het klussen en de vbk

Groetjes fam van Dalfsen

• 07 Juli 2014 - 09:01

Marion:

Geweldig mooi geschreven jongens,succes van de week!!!

• 07 Juli 2014 - 09:35

Fam. Bosman:

Leuk dat jullie er foto`s bij hebben geplaatst.
    Succes vandaag bij de VBK.
    Groeten!

• 07 Juli 2014 - 10:26

Fam. Bekendam:

Prachtig verslag van de zondag. Er zitten nog ongekende en onbekende talenten bij jullie. Stuur de komende dagen wat warmte naar Nederland toe want hier wordt het weer behoorlijk fris. Heel veel succes de komende dagen met klussen en de vbk.

Groeten,
    Einbert en Jenny.

Ps. Peter je kunt de broekspijpen er wel aflaten met deze hitte,geniet ervan man .

• 07 Juli 2014 - 17:50

Alette:

superleuk om te lezen. jullie vermaken je wel (: succes & geniet ervan!

• 07 Juli 2014 - 20:24

Jeanette:

Hoi allemaal,

Wat leuk die reisverslagen.
    Whaaaaa.....kunnen we ook nog een beetje in de gaten houden hoe het ons pa en ma vergaat!
    Hele goede tijd verder!
    Groetjes, Jeanette

• 07 Juli 2014 - 21:22

Fam. ABMA:

Mooi verslag boys,als wij dit zo lezen hebben jullie veel plezier daar geniet er van .
    Veel succes deze week met de vbk & klussen.
    En kijken weer uit naar het volgende verslag.

GR. Fam.Abma

Roemeniegroep

De Hervormde gemeente Genemuiden organiseert van 3 juli tot 15 juli 2014 een jongerenreis naar Roemenie! In Roemenie verblijven wij in Osorhei bij dominee Visky. Osorhei is een plaats net over de grens van Roemenië, het ligt ongeveer 5km van de grote stad Oradea. We vertrekken op donderdagmiddag 3 juli per touringcar. Op DV vrijdag 4 juli komen we aan op de plek van bestemming. De vrijdag en zaterdag zullen we besteden aan vrije tijd, en we kunnen dan de omgeving verkennen. Vanaf maandag tot en met vrijdag is het de bedoeling om een aantal activiteiten te organiseren voor de jeugd (bijvoorbeeld een VBK) en 'iets' (bijvoorbeeld een woning/tehuis o.i.d.) op te knappen. Maandag 14 juli vertrekken we weer naar Genemuiden. Onderweg bezoeken we de stad Budapest en op dinsdag 15 juli hopen we in goede gezondheid thuis te komen.

Actief sinds 13 Juni 2014