Bijna naar huis, jammer! Reisverslag Roemenie - Reisverslag uit Oşorheiu, Roemenië van Roemeniegroep 2014 - WaarBenJij.nu Bijna naar huis, jammer! Reisverslag Roemenie - Reisverslag uit Oşorheiu, Roemenië van Roemeniegroep 2014 - WaarBenJij.nu

Bijna naar huis, jammer! Reisverslag Roemenie

Door: Coba/Cor en Erna

Blijf op de hoogte en volg Roemeniegroep

13 Juli 2014 | Roemenië, Oşorheiu

Osorhei, zondag 13 juli

Ja, waar blijft die blog nou he? Sorry, we zijn een beetje laat vandaag. Allemaal allereerst nogmaals bedankt voor jullie meeleven en reacties op deze blog. We vonden het geweldig!

Vandaag de zondag! Maar eerst nog onze belevenissen van vannacht. Want het was me nogal een nachtje. Gisteravond hebben we met z’n allen gezellig nagezeten rondom het kampvuur. Toen iedereen bijna plat lag bleek dat de jongens nog energie hadden voor een extreem kussengevecht. Met 2 paar kussen per persoon kwamen ze de dameszaal op gerend en werd alles kort en klein geslagen. De dames zaten als makke schapen onder hun matras en vonden het maar niets. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Wij, Cor/Coba en Erna bleven gespaard voor dit gevecht. Cor sliep namelijk, deze slaapt echt door alles heen. Coba lag ook al plat en durfden ze niet aan te pakken en Erna sliep in een privé kamer bij Visky in huis.

Na deze nacht ging bij sommigen om 08.26 uur de wekker. Het ontbijt stond gepland voor 08.30 uur en dit bleek dus ook niet voor iedereen haalbaar. Sommigen slapen zo diep dat het lijkt dat ze in coma zijn. Ongelooflijk. Als leiding geven we ze elke avond het advies om dan ietsie eerder naar bed te gaan, maar helaas wordt dit niet overgenomen. Of zullen ze nu al doof zijn? Het ontbijt was weer heerlijk, warme broodjes met ham en kaas gingen er goed in. Over het eten klagen we zeker niet en ook de koffie (want ja daar zijn we alle 3 aan verslaafd) smaakt hier zeer goed! Een echt Hollands bakkie.

Na het ontbijt begon om 10.00 uur de kerkdienst. Iedereen kwam netjes in de lange broek naar beneden. Blijkbaar is het ontzag voor Cor na deze week er niet minder op geworden. In de dienst deed Ds. Olie een preek in het Engels, Ds. Visky vertaalde deze dan weer naar het Hongaars. De kerk zat tjokvol, sommigen moesten zelfs staan. Wij zaten ook met 5 man in de bank, twas best warm en krapjes, maar we hadden het er graag voor over. In het begin van de dienst werd er nog een kind (meisje) gedoopt. Dit was best bijzonder om mee te maken. De preek ging over Mattheüs 28:20: ‘Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding der wereld’. Ds. Olie boodschapte dat wanneer wij als groep weer vertrekken naar Nederland God blijft. Hij is er altijd en gaat nooit weg. Voor alle zorgen en problemen die er ook maar zijn, God is en blijft er door het verzoenende bloed van de Heere Jezus. Als groep hebben we nog met elkaar 2 liederen gezongen in de dienst, psalm 100 en het lied ‘Zegen mij op de weg die ik moet gaan’. Ook zongen we met de kinderen van de VBK de 2 liederen die we geleerd hadden, dit waren ‘Jezus houdt van alle kleine kinderen’ en ‘Dank U voor deze nieuwe morgen’. Aan het einde van de dienst deelden we bij de uitgang een presentje uit aan alle gemeenteleden. Brigitte en Marjet hadden een leuk pakketje gemaakt van een stroopwafel, een rol drop en pepermunt. Na de dienst dronken we koffie met alle gemeenteleden, dit was een heel gezellig samenzijn. Peter en Wilmer hadden koeken uit Genemuiden meegebracht, dus we dronken koffie met een vulkoeke. Ook de Hongaren vonden dit heerlijk, want twas zo op. Soms is het jammer dat we met de plaatselijke bevolking wel kunnen communiceren, maar dat we elkaar niet kunnen begrijpen, gelukkig komen we met handen en voeten best ver. Zelfs Cor kan inmiddels een beetje Engels. Hij kan al tot 10 tellen.

Na de koffie werd er geluncht. Ditmaal met echte Hongaarse goulashsoep. Dit was zeeeer lekker. Veel vlees en weinig boullion. Met een volle buik konden we dus rustig slapen, want dit werd door velen gedaan. Blijkbaar kunnen ze toch iets minder goed zonder slaap dan ze denken. We moesten zelfs stil zijn als we per ongeluk de kamer opliepen. Heel verbazingwekkend was dit, want wanneer wij ’s nachts om stilte vragen wordt er meestal niet geluisterd. Of zijn ze soms bang in het donker en maken ze daarom lawaai?

De middagdienst begon om 16.00 uur. Deze dienst is iets korter dan de ochtenddienst, je kunt het vergelijken met een zangdienst. Er werd gepreekt over een vraag uit de Catechismus. Wij zongen als groep 4 liederen, dit op verzoek van de gemeente. Zij vonden de zang van de ochtenddienst zo mooi dat ze ons vroegen meer te zingen. In de dienst werd aan Ds. Olie een mand overhandigd als geschenk namens de gemeente van Osorhei. Deze mand had 3 betekenissen; De redding, vergelijk het met het mandje van Mozes. Het wonder, hier werd de wonderbaarlijke spijziging aangehaald en het mandje van de vruchten. Hier werden de vruchten van de Geest bij genoemd. Het was een mooi gebaar vanuit de gemeente van Osorhei. Morgen zullen we het mandje veilig naar Genemuiden vervoeren in de bus.

Na de middagdienst gingen we op bezoek bij het oudste gemeentelid van de gemeente van Osorhei. Zij was 97 jaar oud en had veel betekend voor de gemeente. Bij haar huis hebben we een aantal liederen gezongen en gesproken over onze gemeente en woonplaats. Ds. Olie heeft haar hierover verteld.

Na de wandeling gingen we alweer eten. Dit keer hadden we aardappelen met kippendijtjes. Het was wederom om te smullen. Als toetje een cornetto, dus je hoort ons niet klagen. Als we thuiskomen zijn we allicht niet afgevallen en wordt het nodig tijd voor een dieet. Na het eten deden we Bijbelstudie.

Zo zijn we alweer bijna aan het eind gekomen van deze reis. We kunnen terugkijken op een geweldige week. We hebben genoten. Veel geklust, gelachen, goede gesprekken gehad en we zijn geestelijk gevoed. Als we terug zijn in Genemuiden zullen we nog vaak terugdenken aan hoe het hier was. De meesten van ons hebben een ander beeld gekregen van de rijkdom die wij thuis hebben. De mensen in Osorhei zijn tevreden met weinig, hier kunnen wij veel leren en hier hebben wij ook al veel van geleerd.

Als leiding zijn we deze week Multi inzetbaar geweest. We waren hulpverlener, dokter, knuffeldier, opa en oma, vader en moeder, en vriend en vriendin. We hebben genoten van de jeugd en we voelen we ons tussen dit grut helemaal thuis. We waren met z’n allen één TEAM! We hopen dat God het werk dat we hier gedaan hebben zal zegenen en dat hij ons veilig weer thuis brengt. Morgen hopen we om 10.00 uur te vertrekken met de bus. Aankomst in Genemuiden zal DV dinsdag zijn tussen 9u en 12u. Coba en Erna vliegen dinsdagmiddag terug.

Groeten,
Cor & Coba en Erna

• 13 Juli 2014 - 23:27

Fam. Timmerman:

Bedankt weer voor jullie verhaal, erg leuk!!
    Voor straks welterusten, allemaal en een goede reis terug met bus of vliegtuig.
    We hopen jullie dinsdag weer te zien en uh Marjet ......... Nog ff goed zoeken hè!!!

• 13 Juli 2014 - 23:35

Anneke:

Wat een mooie berichten weer!
    Erna, Coba en Cor jullie moeten de hartelijke groeten van Joke Kroes - Tuinman hebben!
    De volgende keer wil ze graag mee! ;-)
    Groet Anneke!
    PS: Een hele goede terug reis, en gezond weer thuis!

• 13 Juli 2014 - 23:38

Bernhard & Jolanda:

En dan breekt jullie laatste nacht in Roemenië aan..... Nog één keer met z'n allen ontbijten en dan met vast met gemengde gevoelens de bus in stappen, de mensen, het land achter latende maar met het thuisfront voor ogen en met ontelbaar veel mooie en indrukwekkende herinneringen!!
    We wensen jullie een goede, veilige reis toe, per bus of vliegt

Lieve groet vanuit de Fazant
    Ps. Cor, dat worden dus geen negerzoenen als welkom-terug. Zo te lezen gaat de weegschaal dit geen goed idee vinden ;)

• 13 Juli 2014 - 23:41

Fam.kees En Jacolien Heutink :

Bedankt allemaal,Voor alle mooie verslagen de afgelopen week! Wat een belevenissen allemaal,we hebben er ontzettend van genoten. een hele goede en voorspoedige terugreis naar Genemuiden!
    Hartelijke groeten van familie Heutink

• 14 Juli 2014 - 00:26

Fam. Van Dijk:

Beste mensen,

Wij wensen jullie allemaal een fijne terugreis toe en dat jullie maar weer veilig in Genemuiden mogen aankomen!
    Cor en Coba valt ons toch een beetje tegen hoor dat jullie niet mee deden met het kussengevecht! ;)

Allemaal een hele fijne nachtrust toegewenst want zo te horen hebben jullie dat wel nodig en geniet morgen de laatste uurtjes nog van Roemenië.

Het was heel leuk om elke dag weer een verslag te lezen en om te zien hoe jullie je daar vermaken!

Welterusten en tot ziens in Genemuiden,
    Groeten van Jan, Tineke, Henk, Ger-Jan & Carlijn van Dijk

• 14 Juli 2014 - 00:54

Fam. Bekendam:

Weer een mooi verhaal. Komt ons bekend voor 's avonds laat geen haast en 's morgens zeker niet. Dan moet je overdag zeker bijtanken. Een hele goede en veilige thuisreis toegewenst en tot ziens in genemuiden.

Groeten,
    Einbert en jenny

• 14 Juli 2014 - 08:00

Maarten En Marleen Opschoor :

Wat een ge-wel-dige verhalen /belevenissen!

Bedankt voor al jullie reisverslagen!

Goede reis terug en tot ziens =)

Groetjes M&M

• 14 Juli 2014 - 08:52

Fam. Van Der Meulen.:

Het zit er al weer bijna op voor jullie! Erg leuk om het zo mee te beleven. Wij wensen jullie een goede reis terug en een behouden thuis komst.
    Groetjes Jelle en Leny van der Meulen.

• 14 Juli 2014 - 09:46

Nel V. Oostrum:

Beste jongelui.

Ik ben een vreemdeling voor jullie ,maar fam van Marja Noordstra.Heb jullie belevenissen gevolgd.Had van marja al iets over de voorbereiding gehoord.Goed werk van jullie allemaal,een goede terugreis naar huis.

Met Vr.Groet Nel v.Oostrum.

• 14 Juli 2014 - 09:50

Ruth En Ingrid Van Maastricht:

Jullie zitten nu bijna in de bus. Geniet nog even in Budapest en een goede reis !
    En bedankt voor jullie verhalen, we waren iedere dag weer benieuwd wat jullie
    meegemaakt hadden. Tot morgen !
    groetjes Ruth en Ingrid

• 14 Juli 2014 - 11:52

Margreet:

Geniet samen van Budapest. Bedankt voor jullie mooie verhalen! Voorspoedige reis naar Genemuiden!

Groetjes,
    Ben, Margreet Lisanne en Laura

• 14 Juli 2014 - 14:14

Esther Fuite:

Geweldige en herkenbare verhalen, erg leuk om te lezen! Goede reis terug en geniet nog even van Budapest!

Groetjes,
    Esther

• 14 Juli 2014 - 16:07

Jan En Jenny Henniphof:

Geweldig om jullie verhalen te lezen, we wensen jullie een hele goede reis toe. Tot ziens in Genemuiden.

Groetjes Fam J Hennihof.

• 14 Juli 2014 - 23:00

Leander:

Szervusztok,

Prachtige foto's, mooie verhalen en goed werk geleverd!
    Geweldig om te horen en te lezen dat jullie het goed hebben gehad en dienstbaar konden zijn voor de Hongaarse inwoners van het Roemeense Fugyivásárhely/Osorhei en omgeving. Tegelijk is het ook goed om te zien hoe mensen niet zo ver van Genemuiden onder hele andere omstandigheden leven dan wij gewoon zijn.

Groetjes / Viszlát,
    Cora & Leander